Hallo dan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Hallo dan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Hallo dan!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Ja daar ben ik weer :)! Ik weet het, het heeft even geduurd maar dat is alleen maar een goed teken want ik vermaak me nog steeds opperbest!

Net als in Nederland heb ik hier de afgelopen twee weken kerstvakantie gehad, heerlijk, vakantie en dan ook nog de zon erbij, dat is in Nederland lang geleden...
Omdat in December heel veel Surinaamse Nederlanders overkomen is het ontzettend druk. In de stad, in het verkeer (wel een beetje eng..) maar dus ook met stappen. Soms vervelend (als je anderhalf uur in de rij staat) maar over het algemeen erg leuk want er worden dan veel meer feesten georganiseerd! De afgelopen weken stonden dus vooral in het teken van feesten, van Jah Cure op een reggae feest naar zingen bij de krasnapolsky, van de havana lounge naar zsa zsa zsu, van starzz naar ritmo, wat een leven!! Het uitgaan is hier ook stukken goedkoper dan in Nederland dus echt een aanslag op je portemonnee is het niet *al is het wel een aanslag op je slaapritme maar een beetje red bull doet wonderen*. Je maakt hier tijdens het stappen de vreemdste dingen mee, feesten die om 20.00u zouden beginnen en om 02.00u zouden eindigen die vervolgens van 21.30u tot 00.15u duren (= boze mensen die hun geld terug willen) maar het grappigste was toch wel in Nis. Daar werd een scholieren zang- en bubbling (dans) contest gehouden. Heel leuk, van alle middelbare scholen deden er leerlingen mee en er zaten echt goede tussen! Na het contest zouden een aantal bekende bands en dansgroepen optreden, het ging goed totdat op een gegeven moment uptight de eerste tonen aansloeg en alle versterkers opgeblazen werden. En toen was het feest dus afgelopen, terwijl de bekendste groepen nog moesten komen. De Surinamers waren woedend, blikken bier gingen door de lucht en de menigte leek in een seconde voor bij het podium verzameld maar gelukkig zijn we er allemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen ;).

Wat echt een hoogtepunt was in de afgelopen weken was Brownsberg. Al vanaf het begin iets waarvan iedereen zei dat je het echt gezien moest hebben. Dus dat wilde ik dan ook doen :). Anne, Dominique, Aram, Jordy en ik hebben onze eigen trip georganiseerd; taxi geregeld, gids geregeld en op die manier een hoop centjes bespaard! En wat was het geweldig! Okay, ik geef toe, de weg naar boven in een bus zonder voorwielaandrijving was af en toe een bijna dood-ervaring, maar toen we er eenmaal waren was het in ieder geval niet voor niks geweest. We sliepen in een hutje waar ruimte was om je hangmat op te hangen, met vier hangmatten op een rij zag het er erg knus uit!
De dag dat we daar aankwamen zijn we een beetje het park gaan verkennen, overal herrie van de brulapen en mieren die ijverig blaadjes aan het versjouwen waren. Toen we er net een uurtje waren zijn we meteen een heftige tocht gaan maken naar de wittikreek. 2.8 Km stond er, best te overzien toch?! Maar dat was hemelsbreed en al het klimmen en dalen was daar niet in opgenomen. Een lange, vermoeiende tocht dus, maar toen we er eenmaal waren was het meteen goed, wat is het daar mooi! Midden in het tropisch regenwoud ligt een kreek, wat rotsen erbij, echt helemaal geweldig! Je kon er zwemmen en het water was er zo helder dat je in de stroomversnelling je flesje bij kon vullen. Wat een ervaring weer, gewoon midden in de jungle in het water duiken, dat zal ik echt nooit meer vergeten! De weg terug was zwaar, het klimmen in combinatie met de hoge luchtvochtigheid geeft een behoorlijke druk op je hoofd, maar het was het zeker waard!! ’s Avonds hebben we daar gegeten en daarna lekker in onze hangmat gehangen. Het idee van slapen in een hangmat is erg leuk, maar het was behoorlijk koud! Heel veel slaap hebben we dus niet gehad maar het had ook wel zijn charme! We zijn om 06.00u opgestaan om een glimp van de zonsopgang te zien maar het was helaas erg bewolkt dus dat feest ging niet door! Omdat de taxi om 12.00u al kwam en we graag ook nog naar de watervallen wilden zijn we toch maar gewoon opgestaan. Als ervaren klimmers dit keer met een stok in handen hebben we de tocht gewaagd, deze was een stuk minder zwaar dan die naar de wittikreek. Maar ook weer supermooi, een geïmproviseerde trap leidde naar een open ruimte in de natuur waar een waterval was, ik zie hier alleen maar live ansichtkaarten! Deze trip was ook een beetje het afscheid van Aram want die ging een dag later naar huis, maar we gaan elkaar zeker nog zien!!

We hebben natuurlijk ook kerst gevierd, wat een vreemde ervaring is dat, het is buiten ruim 30 graden en binnen staat de kerstboom. Om een beetje in de kerststemming te komen hebben we wat cd’s gekocht met echte Surinaamse kerstliedjes, leuk maar het hielp nog niet echt :)! Pas toen we op eerste kerstdag ’s avonds allemaal onze mooie kleertjes aan gingen doen kwam de sfeer er een beetje in, we hebben met zijn allen gebbqd, echt een aanrader, moet je ook eens doen :P! Het was erg gezellig, we hebben de hele dag in de keuken gestaan om alle salades en vleesspiezen etc. voor te bereiden en het was dan ook erg lekker! Op tweede kerstdag zijn we ’s morgens eerst naar twee weeshuizen gegaan. We hadden spullen verzameld en nog wat kleinigheden gekocht en zo zijn we met het hele huis op pad gegaan. Het was heel bijzonder om te zien hoe blij de kinderen met de cadeautjes waren, in het weeshuis waar ik was waren ze er nog behoorlijk goed aan toe. Ze waren allemaal goed verzorgd en hadden eigen kamertjes. We hebben ons opgesplitst dus het tweede weeshuis heb ik niet gezien maar dat scheen ontzettend heftig te zijn, de kinderen sliepen in houten bedjes die buiten stonden, iedereen kwam helemaal aangedaan weer naar buiten. Er was een bejaarde vrouw die alleen voor ongeveer 60 kinderen zorgde en zij was ontzettend dankbaar dat we langskwamen! Omdat we graag meer willen doen hebben we afgesproken dat we nog langsgaan, vrijdagochtend gaan we erheen om concrete afspraken te maken en vanuit daar willen we structureel ons steentje bij gaan dragen. Toen we terugkwamen hebben we met zijn allen gebruncht, Anne en Dominique hadden allemaal hele lekkere dingen gekocht, we hebben zelfs ragoutpasteitjes op :), weer heel lekker en vooral ook heel gezellig!

Tussen kerst en oud en nieuw hebben we haast iedere dag wel een feest gehad, en wat voor feest, dat kunnen ze hier wel!! De dag voor oud en nieuw ook lekker op stap geweest, om 05.00u je bed in komen rollen en dan om 10.00u weer opstaan om om 11.00u naar de stad te gaan. En wat was het daar geweldig! Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt!! Vanaf ’s morgens vroeg loopt heel Suriname uit in de domineestraat, live muziek, live vuurwerk (een aanslag op je longen maar dat nemen we voor lief) en vooral heel veel plezier! Het is hier de gewoonte dat je tegen de tijd dat de echte jaarwisseling eraan komt naar huis gaat om dat met je familie te vieren, Curtis zijn familie was zo lief om ons uit te nodigen dus rond 22.30u zijn we daar naartoe gegaan. We kregen weer de heerlijkste dingen te eten en toen het tegen 00.00u liep hebben we iene miene mutte gedaan wiens klok we aan zouden houden ;). Het was heel bijzonder om zo het nieuwe jaar in te gaan, we hebben wat vuurwerk afgestoken en hadden (gekleurde) sterretjes gekocht! Even gezellig met zijn allen een potje staan huilen omdat we elkaar heus wel heel lief vonden maar toch ook wel onze eigen omgeving misten en daarna met frisse moed weer verder :)! Tegen 01.30u zijn we terug naar de stad gegaan maar daar was minder te doen dan we verwacht hadden dus zijn we naar de starzz gegaan, een soort discotheek met een heerlijke loungeruimte voorin. Omdat we al zolang aan het feesten waren hebben we vooral daar veel tijd doorgebracht maar ook dat was erg gezellig! Tegen 05.00u rolden we tevreden onze bedden in, damn wat fantastisch weer!!
Na nieuwjaar ging het feesten gewoon door met als hoogtepunt toch wel het ritmo feest in Blue Bell, een hele mooie locatie met een binnen en buiten zaal waardoor je voor elk wat wils hebt! Als dj was daar Gregor Salto, wat een party! En dat hebben we geweten haha, want om 05.45 waren we thuis (en toen was het nog niet eens afgelopen maar we vonden dat we naar huis moesten=> ) maar om 07.15u werden we weer opgehaald voor de Cynthia Mc. Loud tour, vooral heel leerzaam, we zaten van 07.30u tot 15.30u op de boot met een vrouw die ons de verhalen van Cynthia Mc Loud vertelde, we hebben veel geleerd over de geschiedenis van Suriname! Bij twee plantages zijn we uitgestapt en hebben we rond mogen kijken maar het was lastig om een beeld te krijgen van hoe het er vroeger aan toe ging. Toen we eenmaal thuis waren lag iedereen voor pampus, tegen 21.00u ben ik naar bed gegaan want maandag begon de school gewoon weer! Ik begin nu pas een beetje in het ritme te komen.. ;) Gisterenavond ben ik naar salsales gegaan, het was erg leuk! Vrijdag ga ik weer, ik heb er zin in!! Vandaag neemt Dominique afscheid, dat blijft altijd minder, maar we houden elkaar in de gaten!

Zo.. pff.. dat was weer een heel verhaal en dan heb ik me nog beperkt tot de belangrijkste dingen :) De conclusie is wederom, ik vind het hier fantastisch! Ik zit al op 1/3e van mijn verblijf hier en ik vrees dat de andere 2/3e’s (eeeh??) net zo snel voorbij vliegen. Weer een bedankje voor alle leuke kaartjes (mijn kast is al aardig behangen, maar er kan nog veel meer bij hoor:P), mailtjes, berichtjes en telefoontjes, dat voelt goed!! Liefs, Marleen

p.s. Als je het leuk vindt om me te bellen heb ik een manier gevonden waarop het een heel stuk goedkoper kan (ongeveer 15cent per minuut). Je belt met het nummer 09001457 en van daaruit volg je de stappen op. Voor de mensen die mijn telefoonnummer hier nog niet hebben, het is (00597)8530022. Bye!

  • 09 Januari 2008 - 15:40

    Mamonique:

    die spin doet me aan vroeger denken, de rest is geweldig! liefs en kusjes

  • 09 Januari 2008 - 16:05

    Karin En Peter:

    Al 1/3 voorbij. Ha het lijkt wel of je net op "vakantie "bent .Maar werken moet je daar ook dat weten we wel. Maar geniet ervan het is een mooie belevenis.Hier is het weer ook niet om te jubbelen .
    Groetjes .Karin

  • 09 Januari 2008 - 20:21

    Wendy:

    hey surinaamse party animal!

    ben blij dat je het zo leuk hebt.

    x

  • 09 Januari 2008 - 20:28

    Ron:

    au, ik ben niet meer daar. Geweldig voor je. Geniet mee. x

  • 10 Januari 2008 - 08:09

    Yvonne:

    Geen lange reactie. Ik zit op mijn werk. Even laten weten dat je leuk schrijft.
    Ik krijg zo weer zin om te komen.
    Wij zaten in het frisse Zwitserland. Ook leuk. Een echte wintersport. Zowel sleeën,als skiën als schaatsen. Actief dus.
    Heel veel groeten en een dikke nieuwjaarszoen,

    Yvonne

  • 11 Januari 2008 - 21:16

    Seija:

    Leeen!! Kijk, een wonder, een berichtje van Seija ;) het mag dan mn eerste zijn, maar zeker niet de eerste keer dat ik aan je denk hoor! Ik mis je, en dat weet je dus daar zal ik je verder niet mee lastig vallen, je hebt t al zwaar genoeg daar zie ik ;p Mijn leven :Stage gaat stuk beter, ik ga nog steeds met Rick trouwen en ik heb een senseo gekocht. Verschil moet er zijn he, hihi! Veel plezier lieve leen!!!

  • 12 Januari 2008 - 11:46

    Hans En Ankie:

    Zo wat een gefeest zeg, in ieder geval alle liefs voor jou en een heel goed 2008 met heel veel leuke en mooie dingen te beleven.

  • 14 Januari 2008 - 16:52

    Jord:

    Poppie! Hey goede verhalen en foto's! Jouw verhaal duurt een hele werkdag, ideaal! Tot zo.. x

  • 14 Januari 2008 - 19:59

    Frans:

    Mooie tijd heb je.
    Heb je al wat kunnen betekenen voor de weeskindjes?

  • 16 Januari 2008 - 09:47

    Brechje:

    Hoi Marleen,

    Viavia ben ik op je site terecht gekomen en het grappige is dat ik over 10 dagen ook naar Paramaribo kom en ook aan de van Idsingastr. 116. Wij zitten wel beneden. Bevalt het huis goed? En verder het leven in Suriname? Lekker warm zeker, hier is het super koud!

    We zullen elkaar daar wel zien!

    Groetjes, Brechje
    brechjekersten.waarbenjij.nu
    brechjekersten@hotmail.com

  • 16 Januari 2008 - 10:23

    Pauwel:

    De beste wensen voor 2008!
    Zo te zien ben jij het goed begonnen. Ik hier ook, maar wordt voor mij echt een klus jaar of 2 jaren of misschien wel 3...hihihi... Ik ben ook net terug van snowboard vakantie, maar wordt weer tijd voor mijn duikvakantie.. gauw maar weer plannen. O nee... eerst herstellen van de kneuzingen en verrekte spieren en daarna klussen. Veel plezier nog, maar dat is jou wel toe vertrouwd.

  • 19 Januari 2008 - 11:33

    Jolanda Der Kinderen:

    Wauw wat een belevenissen.

    Heb je trouwens al meegekregen dat onze eigen marco borsato de hoofdrol in een film gaat spelen, lijkt me wel raar om hem als acteur te zien.

    Groetjes jolanda

  • 20 Januari 2008 - 15:02

    Opa En Oma Hamers:

    We hebben alle foto's bekeken, en vonden het hartstikke mooi. Aan jouw gezicht te zien vind je het daar erg leuk. Het ziet er daar mooi uit. Bij ons gaat alles zijn gangetje. Wij hopen dat het hier snel zo lekker warm wordt als bij jou. We hebben nog een kaart gestuurd. Is die al aangekomen?
    Je ziet er goed uit.

    Groetjes en tot kijk,

    Opa en oma

  • 28 Januari 2008 - 14:52

    Stephanie:

    Hey Leen,
    Bedankt voor je lieve sms! Kus!

  • 05 Februari 2008 - 21:08

    Carola:

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin!
    Geniet er van meid!
    Oh, ik heb trouwens ook nieuws! Ik ga samenwonen in Mei!
    Groetjes en geniet er zoveel mogelijk van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Die kan ik nu gaan aanpassen natuurlijk, voor de tweede keer naar Suriname maar in dit geval is het echt werken in het buitenland. Mijn eigen klasje, groep 6/7 op basisschool Prinses Amalia. Vooral veel werken dus, maar ook genieten hoor!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 17520

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: