Alweer op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Alweer op de helft! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

11 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen!

Lang verwacht en toch gekomen, daar ben ik weer :)! Ik raak steeds meer gewend aan het leventje hier en dat betekent ook dat het steeds vreemder wordt om een ‘dagboek’ bij te houden online. Een beetje hetzelfde als wanneer jullie mij via een site op de hoogte zouden houden, maar ik ga mijn best doen! Het is weer een heerlijke maand geweest waarin ik veel geweldige dingen heb beleefd!!

Carnaval bijvoorbeeld, hoewel dat natuurlijk niets was in vergelijking met het door mij zo gemiste Oeteldonk, voor de mensen die me gebeld hebben en me even hebben laten meegenieten van mijn favoriete feest: DANKJEWEL :D! Carnaval op school was heel erg leuk, de kinderen waren allemaal verkleed en we hebben een optocht gehouden door de straat met zelfgemaakte instrumentjes. Ik geloof dat de juffen de meeste pret hadden in het verkleden maar ach, dat kan ook geen kwaad ;) Op zondag zijn we naar het vat gegaan om daar carnaval te vieren, netjes gebeld over hoe laat het zou beginnen. Maar liefst twee en een half uur later dan gepland begon dan eindelijk een band te spelen maar de beloofde Braziliaanse-billen-schuddende-dames bleven nog even achterwege! Uiteindelijk zijn deze ’s avonds nog wel geweest maar toen lag ik plichtsgetrouw alweer in bed om er ’s morgens weer om 6 uur uit te kunnen want nee, we hebben hier geen carnavalsvakantie!

We hebben wel twee weken vakantie eind maart en daarvoor hebben Anne en ik echt de meest briljante plannen gemaakt! Gisterenavond is een gids die we kennen van eerdere trips bij ons langsgekomen om het een en ander af te spreken. We gaan een week weg en dan genieten van het echte binnenlandse leven, dus ons eigen eten vangen, slapen tussen twee bomen die toevallig in de weg staan, leven bij indianenstammen, etc. etc. Ik heb er zo ontzettend veel zin in! We gaan plekken zien waar misschien nog nooit toeristen geweest zijn en dat lijkt me super! Dan kan ik tenminste zeggen dat ik Suriname écht gezien heb als ik terug kom.. damn.. nog anderhalve maand, ik kan niet wachten :)!

Een avond die ik niet snel zal vergeten was de karaoke avond. Op de plek waar ik salsadansles heb (ik ben trouwens al geslaagd voor de eerste cursus, ik ben nu semi gevorderde:D) was een karaoke installatie neergezet en er hingen overal aanplakbiljetten. Zoals we al hadden verwacht was ongeveer 98% bakra (nederlander:)) maar de karaoke was wel iets anders dan we gewend waren. Iedereen zat gewoon lekker aan zijn tafeltje, er waren zo'n 8 microfoons. Er werd een map met liedjes aangezet (Nederlandstalig, waarom?:() en zingen maar, de microfoons gingen de zaal door dus geen spectaculaire optredens maar op je kruk zitten en dan zingen 'ik ben groen, groen, harstikke groen, het is wel even wennen maar ik kan er niks aan doen'. Kinderen voor kinderen for life, we hebben een hele leuke avond gehad!

Deze maand ben ik ook weer op trip geweest naar Stone Island, wederom het paradijs. Stone Island is een schiereiland dat ligt aan het stuwmeer (of Brokopondomeer). Op de plek van dit meer lagen vroeger zo’n 30 dorpjes en boven het meer zie je dan ook nog de toppen van de bomen uitsteken. We waren er met Lotte, Jordy, Sanne, Anne, andere Anne en haar moeder, Frank, Karlijn, Maartje en natuurlijk ondergetekende. De eerste dag zijn we na aankomst lekker gaan relaxen, een stukje varen en zwemmen bij tonka eiland. ’s Avonds zijn we op kaaimannenjacht gegaan, in het donker in de boot, helemaal geweldig, het ideale thriller decor :) Op het moment dat er een kaaiman aankwam sprong er ook een (inimini:P) visje in de boot en door het gegil van Sanne en Anne zwom de kaaiman snel weer weg, jammer maar helaas. Hij zwom nog geen halve meter bij me vandaan en ik kon hem onder water duidelijk zien dus dat was al heel erg bijzonder.
We sliepen met zijn allen buiten in hangmatten, het was echt heel leuk om wakker te worden van de zonsopgang, de fanatiekelingen (waaronder wederom ondergetekende:P) zijn de hangmat uitgegaan om een fotoshoot te houden aan de rand van het meer! De volgende dag zijn we nog een stuk gaan varen en omdat het vlakbij Brownsberg ligt nog naar de witti kreek gelopen. De oplettende lezer heeft waarschijnlijk gezien dat ik het daar helemaal super vond dus het was een leuke verrassing dat we weer mochten zwemmen in het midden van het regenwoud! Onderweg werd er nog even een visje (ahum, zie foto) gevangen maar omdat we die middag weer vertrokken konden we hem niet meer opeten, de volgende groep was vast heel blij met onze vangst ;)!

Wat altijd minder leuk is, is het afscheid van huisgenoten. Ons huis is nu praktisch leeggelopen, vorige week is Jordy vertrokken wat ik erg jammer vind en over anderhalve week vertrekken ook Sanne en Anne. Het hoort er allemaal bij maar het blijft wel lastig, zeker omdat je allemaal opeens elkaars complete omgeving bent en daardoor heel snel hecht wordt.
Maar alles heeft zijn voordelen want hierdoor komen er weer nieuwe mensen in huis en dat is ook gezellig! Lotte is gekomen en met haar kan ik het super goed vinden dus dat komt helemaal goed! Verder zijn er nog twee Bosschenaren (die zie je tenslotte overal:P) genaamd Brechje en Tine gekomen in het appartement beneden ons en hebben we boven Lilian en Jolien. Het wordt weer een gezellige tijd! Een ander voordeel van mensen die het huis verlaten is dat ik een beetje stijg in de hiërarchie :P Het voordeel dat ik daarvan ondervind is dat ik een grotere kamer heb gekregen. Nu heb ik een tweepersoons bed en wat meer ruimte, wel erg fijn! Omdat ik hier nog wel even zit heb ik mijn kamertje een beetje aangekleed. Daar heb ik ook foto’s van op de site gezet zodat jullie een beetje een idee hebben van hoe ik hier leef!

Gisteren zijn we met zijn vijven naar de kerk geweest. Niet verwacht dit ooit nog te zullen zeggen maar het was echt geweldig! Het was een gospelkerk, de eerste helft van de mis werd er alleen maar gezongen en geklapt en gedanst. We waren de enige blanken onder (een schatting) 600 mensen maar ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld in een kerk! Toen we binnenkwamen kwamen er meteen allemaal mensen op ons af om zich voor te stellen en ons welkom te heten. Op een gegeven moment vroeg de voorganger wie er nieuw waren en moesten we weer gaan staan, samen met nog zo’n 20 (wederom een schatting:P) andere mensen. Er werd speciaal voor ons een lied gezongen dat we ons welkom moesten voelen en omdat het in Surinaams was kwam er iemand naar ons toe om het te vertalen, echt waar, die sfeer daar, ik zou er bijna van gaan geloven ;). Maar de tweede helft van de mis vond ik wat minder, er was een gastprediker uit Guyana en zijn manier van de mensen aan de kant van God krijgen vond ik minder geslaagd. Hij ruide de mensen zo op dat er op een gegeven moment echt mensen helemaal begonnen te trillen met hun armen de lucht in, haast alsof ze bezeten waren en er viel zelfs iemand flauw. Erg heftig om mee te maken! De mis heeft van 10uur tot 14uur geduurd dus het was een lange zit maar het was zeker heel bijzonder om het een keer bij te wonen en ik ben van plan om nog vaker mee te gaan swingen ;).

Dan weer even het ondertussen standaard geworden maar wel zeer gemeende bedankje voor de kaartjes, telefoontjes, berichtjes etc!! Mijn kamer is groter oftewel mijn kast is groter => muur is groter => lege ruimte is groter, dus ik heb genoeg plek voor nog meer van jullie post! ;) Voor de mensen die willen bellen, ik heb nog een goedkopere manier gevonden dan het nummer wat ik jullie vorige keer gaf. Op www.goedkoopbellen.nl wordt uitgelegd hoe je voor 13 cent per minuut naar mijn telefoon (00597-8530022) kunt bellen. Hou alsjeblieft wel rekening met het tijdsverschil haha, het is hier vier uur vroeger :P En dan de titel van dit stukje, het is raar maar waar, ik ben vandaag precies op de helft van mijn reis, vreemd idee hoor. De tijd is gevlogen maar tegelijkertijd ben ik hier al zo gewend dat het soms lijkt alsof het nooit anders is geweest! Nouja, nog maar drie maandjes dus.. ik ga weer genieten!!!

Liefs Marleen

  • 11 Februari 2008 - 13:58

    Mamonique:

    haha

  • 11 Februari 2008 - 15:38

    Karin En Peter :

    Kijken we eerst de foto's de rest volgt dan later.
    groetjes Karin en Peter

  • 11 Februari 2008 - 16:19

    Mamonique:

    De tweede versie (die met tekst) is nog leuker.Ik heb je net al gesproken maar jullie plannen om eind maart je eigen kipfiletjes te gaan vangen nog even gemist. Jammer joh al op de helft.(gniffel gniffel) maar wie weet. liefs enne wat een leuke foto's weer!

  • 11 Februari 2008 - 19:13

    Wim Van Tineke:

    Ik heb ook nog wel een flauw liedje dat past bij het interieur van jouw kamertje.

    Weet je wat ik wel zou willen zijn
    Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn
    Van het plafond tot op het raamkozijn
    Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn
    En alle dagen hangen lekker in het zonnelicht
    Met bloemen op m'n hele lijf en ook op m'n gezicht
    Weet je wat ik wel zou willen zijn, een bloemetjesgordijn

    Tja en wat moet ik verder zeggen. Blijf genieten hoewel het aftellen begonnen is.

  • 12 Februari 2008 - 08:14

    Maaike:

    Hey Marleen,
    Poeh op de helft! Gefeliciteerd! Ik ben blij dat alles goed gaat en dat het je tweede thuis is geworden met leuke mensen om je heen en een supermooie omgeving! Hier is alles prima, de afgelopen dagen hebben we mogen genieten van zon en dus stroomt heel Nederland weer naar buiten om te fietsen, met een winterjas aan op een terras te zitten en om de auto te wassen. Romain en ik hebben onze frustratiegrens bereikt wat betreft de verbouwing onder ons huis (er komt een nieuwe schoenenwinkel)Laatst is de verwarmingsslang losgeklapt vanwege de hoge druk die erop stond en dus lag onze gang vol met water. Daarnaast hebben we regelmatig geen stroom, geen warm water, geluidsoverlast om kwart over 7 's ochtends enz. enz. Zucht, ik zou er veel voor over hebben om in zo'n hangmat in de witti kreek te overnachten. Maar er is ook goed nieuws, nog drie nachtjes en dan gaan we een week naar Frankrijk, met de auto :)even tot rust komen en de cadeautjes voor kerst nog even uitwisselen met de schoonfamilie :)
    Je kamer ziet er trouwens erg gezellig/creatief uit! Een eigen plekje is soms ook wel fijn denk ik.
    Ik wens je nog superveel geluk en plezier en ik kijk uit naar het volgende bericht...

    xxxxxxxxxxxx Maaike

  • 12 Februari 2008 - 11:13

    Yvonne S.:

    hey meis!
    allereerst: wat zie je er goed uit!! het straalt er echt vanaf dat je het zo goed naar je zin hebt! nooit gedacht dat er zo'n avonturier in jou schuilde joh: buiten slapen, vissen vangen, tussen de kaaimannen varen...brr!!
    carnaval hebben we hier weer overleefd, het was weer een mooi feestje!!! heb me toch weer een beetje in Canadese sferen gewaand want ik was als Eskimo, inclusief Knut en Seabert :)

    heb niet veel meer toe te voegen dan: keep up the good work! enne aftellen? no way! gewoon volle bak doorgenieten!!!
    dikke kus uit Tilburg!! xx

  • 12 Februari 2008 - 12:26

    Yvonne H.:

    Lekker tussendoortje jouw bericht.
    Leuke pakjes. Wel mee naar huis nemen hé!

    Heel veel groeten,

    Yvonne

  • 12 Februari 2008 - 12:51

    Karin En Peter:

    Ha,'t is een mooi stukje om te lezen .Was er de eerste keer wat vlug bij en nuwat later .Tijdsverschil weet je en werken doen we hier ook nog hoor.Maar vena elk uurtje dat je vrij hebt moet he genieten.Doen wij ook .
    Dus GENIET.Doei .Peter.

  • 12 Februari 2008 - 17:16

    Wendy:

    Je kamertje is superleuk! En die piranha... Zijn die echt zo gevaarlijk?

  • 13 Februari 2008 - 17:05

    Hans En Ankie:

    Hai meid,
    Het is heerlijk te horen dat je het zo goed naar je zin hebt, geniet nog maar extra van die laatste 3 maanden. Geweldig wat je allemaal meemaakt, dapper hoor met die kaaimannen.Heel veel liefs van ons.

  • 16 Februari 2008 - 01:15

    Tineke:

    Voor jou nog vroeg in de avond voor mij midden in de nacht.
    Ik zit in de nachtdienst en heb eindelijk eens alle tijd om je geweldige verhalen te lezen en leuke/spannende foto's te zien.
    Nooit gedacht of geweten dat Suriname zoveel mooie en gezellige plekjes heeft. Je verhalen zijn leuk geschreven en ik ben er mooi weer wat tijd mee doorgekomen. Nou meisje nog een hele leuke tijd ik kan alleen maar zeggen, genieten, genieten, genieten.
    Dikke kus van Tineke

  • 16 Februari 2008 - 13:00

    Ron:

    Hoi lieverd,

    Ziet er weer super uit. Hopelijk lukt het je nu bellen beter. Zal je bericht weer overbregen naar opa en oma. Drie maanden lol gehad, drie maanden nog te gaan, niet slecht.

    Liefs xxx

  • 19 Februari 2008 - 15:45

    Nannie Kluss:

    dag marleen. ikwas toevallig op je site terecht gekomen,heel leuk.hoe is het met je,zo te zien wel goed.zeker wel warm daar.groetjes nannie ps ik ben te bereiken op klussario@hotmail.com

  • 21 Februari 2008 - 13:19

    Tom :

    Heej Marleentje
    Dit ziet er echt goed uit man! Ongelooflijk hoe jij dat doet daar in dat verre paramaribo!Wist niet eens dat ze daar ook carnaval kenden, echt cool!
    En dan ook nog eens op kaaimannenjacht haha, zou iets voor mij zijn:P

    Hele veel plezier nog en ga zeker je avonturen verder volgen;)
    Het ga je goed!!!!

    Gr Tom (pabo)

  • 23 Februari 2008 - 09:59

    Carola:

    Klinkt weer allemaal super!
    Geniet ervan!
    Groetjes Carola

  • 10 Maart 2008 - 19:36

    Mamonique:

    wij willen nieuws, wij willen nieuws, wij willen nieuws
    haha lieve leen, dit is namens de rest, ik weet het lekker al.
    liefs en groetjes

  • 13 Maart 2008 - 10:16

    Peter:

    Je bent nu al ver over de helft .Zal weer eens beginnen met het verzamelen .Van alles wat hier op staat .
    En inderdaad het is wel lang tussen de berichten haha .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Die kan ik nu gaan aanpassen natuurlijk, voor de tweede keer naar Suriname maar in dit geval is het echt werken in het buitenland. Mijn eigen klasje, groep 6/7 op basisschool Prinses Amalia. Vooral veel werken dus, maar ook genieten hoor!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 17517

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: