Mensen wat een leven! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Mensen wat een leven! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Mensen wat een leven!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

10 December 2007 | Suriname, Paramaribo

Zo, na vele verzoeken maar weer even een update!
Ik heb veel gedaan de laatste twee weken, om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik het belangrijkste in chronologische volgorde vertellen ;)

Het verhaal begint niet echt geweldig want twee weken geleden op woensdag was ik helemaal niet lekker dus toen ben ik vanuit de school naar huis gegaan (gestuurd eigenlijk, ik zag er kennelijk erg belabberd uit:P). Ik was om 10.15u thuis, meteen in bed gedoken en ben in coma gevallen tot 15.00u.
Daarna voelde ik me al veel beter, gelukkig maar want 's avonds zouden we met zijn allen ( = het hele huis) gaan eten en ik wilde wel erg graag mee. Na hevige twijfel toch maar gegaan, ik kon altijd nog naar huis als het niet ging, maar de slaap had me goed gedaan. Het was een soort van roti mac donalds, lekker hoewel de airco iets té koud stond en het daar kennelijk heel normaal was dat de helft van de kaart niet aanwezig was.
Daarna hebben we de gitaar meegenomen naar de waterkant en daar gezellig muziek gemaakt, erg leuk want er kwamen steeds meer mensen bij staan!

Vrijdagavond heb ik (voor het eerst maar zoals ik heb begrepen niet voor het laatst) kennisgemaakt met de Surinaamse organisatie :D Wat een pret, we hadden kaartjes voor een reggae festival, daarop stond dat het park om 18.30u open zou gaan en de shows om 20.00u zouden beginnen. We kwamen daar om 20.15u aan en het park was nog dicht, op een gegeven moment kwamen de roddels op gang dat het niet door zou gaan maar we besloten nog maar even te wachten voor de zekerheid (de kaartjes waren 40 srd, 10€ dus toch de moeite van het wachten waard). Toen kwam de security zeggen dat het inderdaad niet doorging, wat bleek, de artiesten (echt grote namen voor Suriname) waren er wel maar de muzikanten niet en toen werd maar besloten om het af te blazen, net zo makkelijk, de artiesten hebben zich de rest van de avond moeten vermaken in het casino :)
Wij zijn naar de wekelijkse jamsessie gegaan, dat was ook erg leuk, iedereen mocht gewoon optreden, ik heb ‘fire’ gezongen en werd begeleid door Aram. Daarna ben ik nog met Jordy naar de Zsa Zsa Zsu gegaan, dat is een discotheek, het wordt hier pas tegen vier uur druk in dat soort tenten, echt vreemd, maar het was gezellig!
De zaterdag dus maar lekker uitgeslapen en rustig aangedaan! ‘s Avonds zijn we naar een dansvoorstelling geweest tegen 'stigma en discriminatie van hiv'. Omdat Anne daar stage loopt konden we gratis kaartjes krijgen, het was een hele mooie show, heel anders dan onze dansvoorstellingen. Echt een verhaal, meer zoals je in de amerikaanse ghettofilms ziet, super om live te zien!
Daarna zijn we doorgegaan naar de housewarming party van een oud huisgenootje, dat was gezellig maar we moesten al vrij snel weg omdat we naar een of ander rock cafe gingen, de rock scene is hier echt heel klein maar nu begrijp ik ook waarom :)
Ze proberen een soort van metal te spelen, de rock is ver te zoeken, maar het is het allemaal net niet, alleen de laatste band was echt heel leuk!
Zondag zijn we allemaal op tijd opgestaan want dan kun je een gratis rondleiding krijgen in het museum fort Zeelandia, de entree is 8 srd (2€) en daar kregen we dus een rondleiding van bijna anderhalf uur bij, die prijzen zijn echt ongelooflijk :) Het was een mooie rondleiding, maar er zijn daar heel wat verschrikkelijke dingen gebeurd. Op een gegeven moment kwamen we ook langs het gedeelte waar de kogelgaten van de decembermoorden nog in de muur zitten, dat was wel even vreemd!
De rest van de dag weer lekker rustig aangedaan en ’s avonds hebben Jordy en Aram Anne en mij leren pokeren dus ik ben mijn pokerface aan het oefenen haha:) Maandag, dinsdag en woensdag weer aan het werk en ’s avonds een beetje gehangen op het balkon (ongelooflijk hoe snel je went aan dat soort luxe:P)! We hadden woensdag Sinterklaas op school, dat was echt helemaal geweldig! De pieten waren Sanne, Anne en Aram, dus Juf Anne en ik hadden helemaal dubbel lol. Maar de kinderen hebben ook een fantastische dag gehad en daar doen we het uiteindelijk allemaal voor!
Donderdag overdag voor de verandering maar weer rustig aangedaan, even met Jordy naar de stad geweest. Toen we terugkwamen was ons hele huis versierd voor de kerst, de boom staat al en verder hebben we allerlei lichtjes en kitscherige kransen hangen, echt gezellig! ’s Avonds eerst naar het casino, erg grappig want op een gegeven moment kwam een van de mannen die daar werkt naar me toe om te zeggen dat ik moest blijven zitten omdat er een ‘kleine mistery jackpot’ op mijn kast gevallen was. Dat is nog eens gemakkelijk rijk worden, ik hoefde er alleen maar voor op die stoel te zitten! Het was 80 us dollars dus zo’n 55€, niks mis mee dacht ik zo! Daarna wederom naar de Havana Lounge, het was weer erg leuk, als Curtis (de vriend van Anne) in de buurt is kan ik zelfs een beetje salsa dansen! Ik ben nog wel van plan om op les te gaan, als ik terugkom wil ik jullie er allemaal uitdansen! ;)
Vrijdagochtend heb ik samen met Aram en papa een dolfijnentocht gemaakt, dat was echt heel gaaf! Ik zat iedere keer in mijn arm te knijpen haha, het is zo onwerkelijk dat ik dat soort dingen allemaal meemaak! We zaten in een boot dus we hebben niet met ze gezwommen maar ze kwamen wel de hele tijd om ons heen zwemmen. Op een gegeven moment heb ik maar besloten om te stoppen met proberen om mooie foto’s te maken en gewoon te genieten van wat ik zag (dat mijn toestel steeds uitviel speelde daarin ook wel een rol:P). We zijn tussendoor naar Braamspunt gegaan, daar gaat de Suriname rivier over in de oceaan maar dat viel een beetje tegen. Op zich wel mooi maar er lag heel veel vuil wat uit de rivier was aangespoeld dus dat was zonde van het uitzicht. Maar op de terugweg weer langs de dolfijnen dus niks te klagen, wat is het super om die beesten in de vrije natuur te zien!!
’s Avonds zijn we met het hele huis en papa uit eten gegaan omdat het zijn laatste avond was, dat was gezellig! Daarna hebben we met het huis Sinterklaas gevierd, we hadden lootjes getrokken zodat iedereen cadeaus kreeg, geen surprise gemaakt maar wel gedichten geschreven dus we hebben heel veel lol gehad! Daarna zijn we weer naar de jamsessie gegaan maar omdat ik de vorige dag pas om drie uur thuis was en om zes uur weer op moest voor de dolfijnentocht heb ik het niet laat (dat is hier nog half twee) gemaakt, gelukkig voor mij was de rest ook moe ;).
Zaterdag heb ik papa naar het vliegveld gebracht, hij is ondertussen weer veilig geland in het regenachtige Nederland (echt héél vervelend voor jullie, ik denk er steeds aan als ik in de hangmat op het balkon lig:P). ’s Avonds zijn we naar Amilkar gegaan, dat is een vriend van Aram die hier nu ook zit. We waren met een grote groep dus maar even een voorstelrondje gedaan, dat was erg leuk en daarna nog naar de Zsa Zsa Zsu, jullie horen het wel, aan stapavonden geen gebrek, aan slaap des te meer ;) Na het uitgaan hebben we de zonsopgang gekeken in de hangmat, dat is zo mooi om te zien! De volgende keer wil ik bij de waterkant gaan kijken, daar zie je de zon dus echt uit het water omhoog komen, de omgekeerde wereld! Gisteren hebben we lekker bij het zwembad gelegen, die rust hadden we wel nodig! En ‘s avonds maar weer vroeg naar bed want vandaag weer aan de slag op school. Vanavond gaan we uit eten met een paar Mexicanen die we hier ontmoet hebben en die morgen vertrekken. Morgen en overmorgen ga ik avi toetsen afnemen op school en verder vind ik het nog steeds heerlijk om niet te ver vooruit te plannen!
Als afsluiting nog even een schets van het leven hier, dit is de dagelijkse werkelijkheid :) Ik liep naar een van de supermarkten bij ons en ik werd nageroepen, ‘hey poppetje, poppetje’ gevolgd door een ondefinieerbaar smakgeluid wat ze hier allemaal heel goed kunnen maken. Ik heb al snel geleerd dat je daar beter maar niet op in kunt gaan. Dat deed ik dus ook niet, nog een poging, weer iets harder, weer geen reactie. En toen ‘hey blanke vrouw’:D Ik heb me kapot gelachen, dat moeten ze in Nederland eens proberen. Aram en Jordy roepen altijd gewoon terug naar die kerels en dan moet je hun gezichten eens zien, een keer zelfs de reactie ‘ik groet geen mannen’. Briljant, wat een cultuurshock ;) Wederom bedankt voor alle lieve mailtjes, berichtjes en telefoontjes, ik vind het echt leuk om contact te houden!! Tot de volgende keer!

• 10 December 2007 - 18:54

Hans En Ankie:

hai meisje, maar vlug reageren want ik zit toevallig na 3 dagen weer eens aan de computer en jawel hoor een verhaal van jou. Het ga je goed meissie liefs van ons.

• 11 December 2007 - 14:20

Peter:

Je bent snel dat moet ik je na geven .Maak er maar wat van en geniet daar in Paramariebo groetjes

• 11 December 2007 - 17:05

Wendy:

Haaaaa eindelijk!
    maar ik snap het, je hebt het eigenlijk veel te druk met leuke dingen doen om een stukje te schrijven. Geef je geen ongelijk ;-)

En ben superjaloers op het weer, het is hier koud, vroeg donker, en bah weer!

x

• 12 December 2007 - 10:05

Mamonique:

tsjonge jonge meissie meissie toch. Wat een feest!

• 12 December 2007 - 21:34

Frans:

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Het plezier druipt van het verhaal en de foto's af.

• 13 December 2007 - 17:12

Erwin:

HEe meisje, Super relax verhaal weer! Maaruh wat voor spellen doe je daar int casino en heb je de jackpot al gewonnen?
    Groetjes erwin

• 13 December 2007 - 22:06

Yvonne:

Ha die Marleen,

Kom net terug van de repetitie(kerstmusical Vlek). Het is koud!!!!het vriest. Het nummer van de Minimeierij wat jij me aanraadde heb ik niet kunnen vinden. Via het Rodenborch heb ik Feliz Navidad meegenomen. Swingt wel.
    Volgens mij swingt het daar ook flink.
    Ik zou met de Kerst zo over willen vliegen.
    Wij gaan de kou opzoeken. Zwitserland is de bestemming. Om vervolgens een maand later naar Oostenrijk te gaan. Skieen. Vinden wij leuk. Dus niet erg hoor.
    Leuk weer van je te horen.
    Heel veel groetjes,

Yvonne

• 21 December 2007 - 08:58

Wendy:

hihi jan smit en yolanthe zijn met kerst naar suriname. Ogen open houden, want horen zul je hem niet ;-)

• 24 December 2007 - 14:19

Peter Karin:

Zal wat voor je zijn .
    Kerstmis met lekker warm weer .
    Prettige Kerstdagen.

• 31 December 2007 - 19:52

Peter En Karin:

Marleen in Suriname ,zal het ook een oud en een nieuwjaar zijn.
    Alvast veel plezier met het uitzwaaien van 2007 en Veel geluk en plezier in het nieuwe 2008.

• 04 Januari 2008 - 18:01

Stephanie:

Ha Leentje! Beetje aan de late kant, maar toch wil ik je nog een gelukkig 2008 wensen! Heb je een leuke jaarwisseling gehad? Dikke kus!!!!

• 06 Januari 2008 - 21:30

Yvonne S. :):

hee marleen!!
    allereerst: de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! ik zou toch zweren dat ik hier een paar dagen geleden wat achter heb gelaten, maar er is denk ik iets misgegaan...even kort de strekking van dat bericht:
    goed om te lezen dat je het zo super naar je zin hebt en dat het weer ook zo superheerlijk is! (ik=jaloers!) :D

heb je nog wat bijzonders gedaan met Oud en Nieuw? ik heb het dit jaar in Stockholm gevierd met de Canada-crew, supermooie stad maar helaas niet heeeel veel van gezien omdat het daar al om 15u donker is...heel bizar!

nou meis, de andere details bespreken we wel weer een keer over de MSN ;) keep up the good work en een hele dikke kus uit Tilburg!! xx