Life's good :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Life's good :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Life's good :)

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

26 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal, weer even een update vanuit het gezellige Suriname!

Ondertussen ben ik al helemaal ingeburgerd; ik heb mijn eigen Surinaamse telefoon (00597-8530022, wel bellen maar niet sms'n vanuit/naar Nederland), mijn eigen fiets, mijn visum is verlengd (dat was gratis, het is maar goed dat ik in Nederland niet meteen voor een half jaar betaald heb) maar het belangrijkste; ik voel me al helemaal thuis!

Vorige week ben ik officieel met het vrijwilligerswerk begonnen, ik ben tot nu toe vooral bezig geweest met het maken van nieuwe rapporten, de layout en de inhoud zijn helemaal vernieuwd dus ik laat hier straks mijn handtekening achter :). Morgen ga ik aan de slag met het uitzoeken van alle leesboeken, avi niveaus toevoegen etc. Het is leuk om me eens volledig te kunnen richten op alle organisatie die naast het lesgeven bij het onderwijs komt kijken (hoewel juffen leuker is)!

Verder heb ik eindelijk wat echte Surinaamse gerechten op, zoals baka bana met pindasaus (= GOD-DE-LIJK!), roti, kousenband en het tayerblad van vorige week. Zo af en toe merk ik dat ik zelfs de Surinaamse zinsbouw ga gebruiken, dat wordt nog wat als ik straks weer in Nederland ben :)!
Het stappen is hier ook helemaal leuk, we gaan vaak eerst naar een van de casino’s, daar hoef je geen entree te betalen en krijg je gratis drank. Voor 10 srd (= nog geen 2,50€) heb je 100 muntjes en daar kun je de hele avond voor spelen. Goedkoop indrinken dus! Op donderdagavond zijn we tot nu toe naar de Havana Lounge gegaan, tot 01.00u draaien ze daar alleen maar salsamuziek (wiegen met die heupen!!) en daarna wat meer hiphop, erg gezelllig! Gelukkig ben ik op vrijdag vrij, zoals de meeste van mijn huisgenootjes, dus we hoeven niet op de tijd te letten. Vorige week zaterdag ben ik voor het eerst naar de Zsa Zsa Zsu geweest, dat is wat meer een discotheek, heel modern ingericht; plasmaschermen met videoclips etc, maar vooral helemaal leuk omdat iedereen danst, yeaaah :)!

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst naar het binnenland geweest, we gingen vrijdagochtend met het hele huis (op 2 na die helaas moesten werken maar mét Bernice die gewoon bij de inboedel hoort) naar Isadow-Jaw Jaw (nee geen haaien, je spreekt het uit als jouw-jouw). Eerst bijna 5 uur in een busje over een weg die zowaar nog meer kuilen had dan de wegen door de stad, een trilplaat is hier overbodig!
Daarna nog een half uur met een boot, dat was echt super, wat voor ons bijna de wildwaterbaan is, is voor deze mensen gewoon een vervoersmiddel! Daar aangekomen bleken we in het paradijs te zitten, ik had het allemaal wat primitiever verwacht maar mij hoor je niet klagen, het was er fantastisch!
We sliepen met zijn allen in een hutje en achter ons was een stroomversnelling waar we heerlijk de hele dag konden luieren. Er zouden piranha’s en kaaimannen zitten maar die hebben we niet gezien, jammer maar stiekem ook wel fijn!
Zaterdag zijn we een dorpswandeling gaan maken, dat wil zeggen, eerst met de boot naar Espanzie 1 (er is ook een 2:)) en van daaruit lopen naar Jaw-Jaw. Een tocht van bijna 3 uur maar het was de moeite waard! De mensen daar zijn niet zo gediend van toeristen die wat plaatjes komen schieten, maar zodra je een beetje met ze kletst komen ze helemaal los en willen ze zelf juist graag op de foto. Ik moet nog wat foto’s van huisgenootjes overnemen maar bij dit bericht alvast wat eerste indrukken! Tussen de twee dorpen lopen over de snelweg (zoals onze gids Brian dat zo mooi noemde), in de brandende zon dus erg warm maar veel mooie dingen gezien zoals een vogelspin waar we langskwamen en wat hagedissen. In Jaw-Jaw was net die dag iemand overleden dus het liep wat anders dan de gids gepland had, we hebben geld verzameld en aan de kapitein (het dorpshoofd) gegeven als teken van respect, daar waren ze erg blij mee! Vanuit Jaw-Jaw kon je Isadow al zien liggen, maar we hebben de oversteek met de boot gemaakt. ’s Middags zouden we eigenlijk een stuk de jungle ingaan maar daar hadden we ook een boot voor nodig en i.v.m. de begrafenis waren alle boten in gebruik dus we hebben de rest van de dag over de rotsen geklommen en in het water gelegen. ’s Avonds ook nog een vogelspin op ons eigen park ontdekt, maar deze zijn ongevaarlijk, alleen tarantula’s zorgen voor problemen en die zaten er niet. Omdat het gisteren (zondag) onafhankelijkheidsdag was wilden we een beetje op tijd naar huis maar we zijn om half negen alsnog een boswandeling gaan maken voor we vertrokken.
Erg leuk om de jungle ‘in het echt’ te zien, hoewel dit stukje niet zo heel ‘dichtbevolkt’ (aldus Brian) was; we konden nog redelijk wat zonlicht zien maar het was een ervaring op zich, super dat ik dat allemaal mee mag maken!
Daarna was het tijd voor de weg terug, lekker geluierd, gezongen, ons verwonderd over de regenbuien die ons natte voeten bezorgden (in de bus!!) en toen waren we alweer op de Van Idsingastraat. Eerst maar eens uitgepakt en iedereen wilde maar al te graag douchen want het busje was ook niet helemaal stofproof, maar daarna was het toch echt tijd om naar de stad te gaan!
Het was vreemd om als blanke bij onafhankelijkheidsdag te zijn maar een feest was het! Er was een optocht met muziek, een hoop kraampjes met allerlei sieraden, eten, drank etc. Midden in de optocht barstte een regenbui los. De meeste mensen zochten een plek om te schuilen maar wij hebben lekker doorgefeest, de regen is hier als een warme douche en aangezien we thuis alleen koud water hebben is dat helemaal niet erg :)! Omdat we toch wel moe waren van de trip zijn we tegen 21.30u naar huis gegaan maar wat was het gaaf, weer zo’n bijzondere ervaring! Ik ben echt blij dat ik er in deze periode ben want de komende maand schijnt een groot feest te zijn, kerst in het zonlicht = briljant!

Vanochtend weer om 06.00u opgestaan, de school duurt hier elke dag van 07.30u tot 12.30u (we hebben het uitgerekend, uiteindelijk kom je aan het eind van de basisschool aan hetzelfde aantal uren omdat we geen vrije vrijdag hebben etc.). De kinderen komen al om 07.10u binnen dus tegen 06.45u zijn Anne en ik meestal al op school. Dat is wel even wennen maar op die manier heb je de hele middag nog voor jezelf en tegen de tijd dat je naar bed gaat ben je al haast vergeten dat je gewerkt hebt!

Ik zal er maar weer eens een eind aan breien haha, anders heb ik de volgende keer niks meer te vertellen. Bedankt voor alle mailtjes, smsjes etc, ik vind het echt heel leuk om op de hoogte te blijven van alles in Nederland! Dan hou ik jullie op de hoogte van alles hier, goede deal toch:)! Daarom zeg ik, tot communicatie!! (of niet Maaike;))

Heel veel liefs, Marleen

• 26 November 2007 - 17:01

Yvonne:

hoera, ik heb de primeur! zijn al die uurtjes achter de pc toch nog ergens goed voor ;) vetvetvet allemaal! super dat je zo'n cultuursnuiver bent, nog een beetje meer zon op je gezicht en je past er straks helemaal tussen! ik krijg echt weer helemaal de reis-kriebels van je verhaal!!!!!!!!!
    veel plezier nog!!!!!xxxxxx

• 26 November 2007 - 18:11

Wim En Tineke:

Jaloers! Kan ik me ook aanmelden?

• 26 November 2007 - 18:36

Mamonique:

wauw,wat is it SUPER. tja need i say more?
    Liefs mamonique

• 26 November 2007 - 18:42

Ankie Der Kinderen:

hoi lieve marleen
    ik ben blij dat allens zou goed met jou .
    hier gaat allens gewoon zijn weg.
    wij hebben hier bewolkent weer en veel regen .
    van uit helmond vele groetjes van ankie jr

• 26 November 2007 - 19:35

Jolanda Der Kinderen:

ff snel een lieve groet, wat een mooie, leuke, gekke belevenissen allemaal,
    doeoeoeoeoeoeoeoeg jolanda

• 26 November 2007 - 19:45

Frans:

Wat een leuke trip!
    En dan 's avonds zeker lekker uitrusten onder een bananenboom, genietend van een mooie zonsondergang met een lekkere koele Parbo, zo uit de fles, gitaar op de achtergrond ...

Ik moet er niet aan denken ...

Geef mij maar lekker NL, 3 grC, regen, kou, winterjas, paraplu, half 5 al donker etc. etc. Heerlijk! ;D

• 27 November 2007 - 11:35

Maaike:

Hey Marleen,
    Wat een superlocaties allemaal! Is toch effe wat anders dan een vakantie via D-Reizen. Leuk dat je zo dichtbij de Surinaamse cultuur zit en zo ook alles mee kan maken. Je hebt volgens mij niks te klagen. Is ook wel eens fijn..een Nederlander die niks te klagen heeft! :)
    Hier in Nederland gaat alles prima, afgelopen zondag het feestje van Romain gevierd, was heel gezellig. De afgelopen dagen is er flink gedemonstreerd door middelbare school scholieren ivm de urenbegroting van het schooljaar. In elke stad komt de ME er aan te pas, wel grappig als je op het nieuws ziet dat er een brugklassertje in zijn kraag wordt gevat door de politie.
    Ik ga niet zo'n lang stuk typen als jij hebt gedaan, want hier gaat het leven door zoals het daarvoor ook al doorging...
    Tot communicatie xxxx Maaike

• 28 November 2007 - 10:05

Bart-Libbe:

Wehe. Heb wat suriname-heimwee dus zit te waarbenjij.nu-en op zoek naar bekenden!

Is het nog steeds een gezellige bende daar?

groetjes, Libbe

• 28 November 2007 - 15:15

Ome Ad:

Hoi Marleen,

Goed te ervaren dat je je erg op je gemak blijkt te voelen.
    Je verhalen spreken me wel aan, vooral dat boesch boesch gebeuren. Je moeder heeft me weg gewezen op deze site en ik vind het wel een leuke manier van communiceren, wat niet wil zeggen dat ik iedere keer wat weet te mauwen.
    De openslaande deuren van je thuis zijn inmiddels "volop" in gebruik, en ik moet zeggen dat het goed gelukt is samen met Adje. Ik ga regelmatig de site bekijken en maak het niet te bont hé.

groetje Ad

• 30 November 2007 - 13:30

Wendy:

Wowie de powie!

• 30 November 2007 - 17:53

Karin-Peter:

Ai de busch in .Zal me maar weer eens gaan verdiepen hoe ik al die foto's weer op een cd krijg met al de reactie's dat wordt weer een crime .Veel plezier in Paramaribo,Maar dat bier ?Geef mij maar Bavaria .groetjes Peter.Geniet er maar van .

• 01 December 2007 - 11:13

Erwin:

Hee schoonheid,

Super mooi verhaal. Tof al die relaxe mensen, mooie natuur en biertjes :) blijft een universeel verhaal he. De parbo brouwerij ziet er trouwens ook wel mooi uit. Moet maar es bij Heinekens rondvragen of ze daar nog een manager nodig hebben :)
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!
    Erwin

• 08 December 2007 - 17:35

Lidwien:

Heej Marleen,

Ik dacht, zal je maar eens opzoeken op de waarbenjij.nu want wil graag jouw verhalen lezen. Ik zie dat het helemaal goed gaat daar en had het ook niet anders verwacht eigenlijk.
    Genieten he! Dat doen wij in Costa Rica ook.

Liefs,

emmyenlidwien.waarbenjij.nu

• 28 December 2007 - 16:40

Ankie Der Kinderen:

hoi lieve marleen wij hebben een fijne kerstdagen gehad met ons gezin .ik wens een hele fijne dagen toegewenst en goed uit einden ik hoop dat allens nog naar jou wens gaat heel groetjes van ankie jr