Ik ben er :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Ik ben er :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Ik ben er :D

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo dan! Vanuit een airconditioned internetcafé meteen maar mijn eerste berichtje! Gisteren in alle vroegte opgestaan in het koude Nederland (sorry kan het niet laten:P) en nu heerlijk in het warme Suriname! Mijn vliegtuig had ruim een uur vertraging, er ging iets niet goed bij de incheck geloof ik. Maar ach, ik zat er al in en heb geduldig gewacht, stiekem gelachen om het feit dat ik nu vast kon wennen aan het tempo waar ik het komende half jaar in ga leven. Gelukkig zat ik naast leuke mensen dus ik heb gezellig zitten kletsen. Achter ons zat een man die zichzelf iets te veel moed had ingedronken, zijn vrouw was er niet zo blij mee maar voor de rest was het wel grappig en voor ik het wist was het tijd om de landing in te zetten. Nog een grappig detail (wat ik misschien beter niet kan vertellen gezien mijn weer-plagerijen) is dat die bewuste landing halverwege afgebroken werd omdat er een bui boven het vliegveld hing, terug naar boven dus, een rondje van de zaak zullen we maar zeggen. Gelukkig konden we vrij snel alsnog landen en voet zetten op Surinaamse bodem. Een van de vrouwen waar ik naast zat heeft een fietsverhuur bedrijf in Paramaribo dus haar adres en telefoonnummer heb ik, we gaan snel wat drinken hebben we afgesproken. In de rij bij de douane heb ik nog even staan kletsen met Rudolph van Veen, hij was daar voor zijn programme 'A taste of life'. Wil je dus wat meer weten over het Surinaamse eten dan moet je blijven kijken (het wordt wel pas in maart uitgezonden:P). Eenmaal uit de douane en mét bagage zag ik Anne al snel staan. Op het vliegveld zijn heel veel mannen die je wel even willen helpen met het dragen van je koffers, maar gelukkig had ik Anne bij me want ik wist natuurlijk niet wie Brian (de taxichauffeur) was. In het busje naar de grote stad dus, wat een vreemd gevoel om links te rijden, ik vrees dat ik wel even tijd nodig heb om daaraan te wennen. Overigens doen ze hier niet zo moeilijk in het verkeer, wie het meeste toetert (ik denk dat ze in het guiness book of records staan) mag gewoon als eerste, net zo handig. Toen we eenmaal bij ons huis waren (leuk!! foto's volgen snel) heb ik snel mijn spullen in mijn kamer gezet en me omgekleed want we gingen met zijn allen kijken naar capoeiro (geen idee of je dat zo schrijft, foei). Op de fiets dus, meteen maar de vuurdoop, ik geloof dat dat de snelste manier is om aan het verkeer te wennen. Het was echt geweldig om te zien, wat wij in Nederland op festivals hebben doen ze hier gewoon met zijn allen op straat. We waren op het onafhankelijksheidsplein, vlakbij de palmentuin en met uitzicht op de Surinaamse rivier. Echt helemaal leuk, instrumenten erbij, allemaal zingen, lang leve het leven op straat! Weer thuis aangekomen toch maar even gaan zitten, het was een lange dag. Nog even gekletst met de huisgenoten (erg gezellig, we hebben zelfs een huiskamer:P) en gitaar gespeeld (yeaaah, dat hoef ik dus geen half jaar te missen!), gedouched en daarna toch mijn bedje opgezocht. Vandaag eerst maar rustig opgestaan en mijn koffer uitgepakt, daarna hierheen gegaan, het is leuk leuk leuk en dat wilde ik even vertellen, ik ga me hier helemaal thuisvoelen, het weer is heerlijk, de mensen zijn leuk, volgende week kan ik al beginnen op mijn school (de prinses Amalia school) dus dat gaat helemaal goedkomen! Zometeen ga ik een poging doen om naar het centrum te gaan, een klamboe halen en even kijken voor een simkaart + simlockvrij toestel. Verder nog zo snel mogelijk een fiets regelen en dan ben ik helemaal klaar voor het Surinaamse leven. Even geen persoonlijke berichtjes terug want de tijd is alweer bijna om, maar iedereen bedankt voor alle berichtjes, ik denk aan jullie en zal jullie missen maar ik ga ook heel veel plezier maken! Meer nieuws en foto's volgen snel! Zoals beloofd nog even mijn adres voor de mensen die een kaartje willen sturen, dit is wat je op de envelop schrijft:

Marleen van den Broek
Van Idsingastraat 116
Paramaribo, Suriname

Nu weer op naar de warme buitenlucht!
heel veel liefs xxx

  • 12 November 2007 - 15:52

    Wendy:

    Je bent er je bent er! Geen jetlag? Geen heimwee? Ah mooi zo!!!
    Alleen maar genieten dus! En veel roti eten.

    x Wen

  • 12 November 2007 - 17:29

    Mamonique & Frans:

    Snel inburgeren,dat doe je goed! Nou hier is het ook heerlijk weer.Grmph. Ik heb maar 5 minuten gehuild hoor(heb je dat niet gehoord?),daarna was ik weer blij voor je:D!!!!!!!!!
    Groetjes en veel liefs.

  • 12 November 2007 - 18:44

    Wim En Tineke:

    Dher bolkaare ke Hollan. Garme khoesiaalie banaawe. Hamlagan aapan djaran kare.

  • 13 November 2007 - 09:35

    Jolanda Der Kinderen:

    Werkt dus perfect, dat aanmelden voor een sms-je als jij een bericht plaatst.
    Om 16.25 gisteren kreeg ik het sms-je.
    Ga zo door met het verkennen van Suriname, groetjes Jolanda xxx en werk ze.

  • 15 November 2007 - 17:25

    Erwin :

    Hee schoonheid,

    Leuk om te lezen dat de reis en ontvangst allemaal goed gegaan is! heel veel plezier daaro en geniet ervan!

    Groetjes Erwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Die kan ik nu gaan aanpassen natuurlijk, voor de tweede keer naar Suriname maar in dit geval is het echt werken in het buitenland. Mijn eigen klasje, groep 6/7 op basisschool Prinses Amalia. Vooral veel werken dus, maar ook genieten hoor!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 17515

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: