De laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Maar in dit geval wegen ze niet het zwaarst! Wat heb ik weer een paar lekkere weken achter de rug en wat een vreemd gevoel dat het nu ook nog maar een paar weken duurt voor ik thuis ben!
Ik moet stiekem toegeven dat ik het wel heel leuk vind om jullie allemaal weer te zien maar het is een dubbel gevoel omdat ik hier ook veel leuke mensen ontmoet heb die ik echt ga missen!

Ik zal maar gewoon verder gaan waar ik het vorige bericht gestopt ben want er is weer veel te vertellen! Op de donderdag voor de vakantie vierden we Pasen en Phagwa bij ons op school, erg leuk en multicultureel haha, twee feesten in één. Pasen kennen jullie allemaal wel, Phagwa is het Nieuwjaar van de Hindoestanen en die wonen er veel in Suriname.
Traditie is dat iedereen elkaar ondergooit met gekleurd en gegeurd talkpoeder, je kunt je voorstellen dat het een lekkere kliederboel werd. We hadden alle kinderen gevraagd om in witte kleren naar school te komen en de leerkrachten deden natuurlijk ook lekker mee! ’s Avonds nog met het team op stap omdat mijn collega’s eindelijk ook op vrijdag vrij waren dus groot feest in Havana: Een geweldige dag!
De zaterdag daarna was het officieel Phagwa, dat betekent dat wij er met de meiden van de van Idsingastraat (en Curtis maar die hoort bij de inboedel) op uit gingen op de fiets, het moet een mooi gezicht geweest zijn, 12 bakra’s op de fiets en een Surinamer ervoor:).
Ons favoriete eetcafé Zus & Zo ligt tegenover de palmentuin waar het allemaal te doen zou zijn. Toen we daar onze fietsen parkeerden zagen we dat er nog weinig te doen was en de verleiding was groot om maar even wat te drinken, zo gezegd, zo gedaan. Daarna zijn we dan toch de palmentuin ingestormd en hebben we vooral elkaar onder gegooid!
Om in staat te zijn een voor en na foto te maken (zie foto’s!) zijn we daarna nog maar even gaan lunchen bij Zus & Zo en daar werden we uitgenodigd voor een feest van de grootste leverancier, een Hindoestaan die Phagwa groots ging aanpakken. Dat hebben we geweten, wat een geweldig feest! We waren zo’n beetje de enige Nederlanders dus we kunnen met recht zeggen dat we echt Phagwa gevierd hebben.
We kwamen daar binnen, er was live muziek, een tuinslang (gevaarlijk..) en een opblaaszwembad. We konden het natuurlijk niet laten om de kleurstoffen aan te vullen met water en zo gingen we daar vrolijk verder met onze kliederboel, met als enige verschil dat we nu ook door Hindoestanen onder werden gegooid en wij hen ook ongegeneerd bepoederden. Het is echt iets wat eigenlijk iedereen ooit meegemaakt moet hebben, zo leuk, je kent elkaar totaal niet maar je mag het kind in je naar boven laten komen en alles moet zo smerig mogelijk worden, briljant! Op de foto’s kunnen jullie zien dat het echt een geslaagde dag was (en dat die leverancier niet aan glazen maar aan flessen alcohol deed wat zo zijn effect had op de fiets terug)!

Een mooi begin van de paasvakantie dus! Maandag zijn we lekker naar White Beach gegaan, dat is een heerlijk stuk strand aan de Suriname rivier met allerlei hutjes, eettentjes etc. We vertrokken met zo’n 12 mensen en later op de dag kwamen er nog meer bekenden. Ik heb de halve dag in mijn hangmat liggen lezen, heerlijk ontspannen; een echt vakantiegevoel!
Mijn vakantie heb ik vooral benut door lang uit te slapen, het werk op school is super maar om zes uur op gaat je niet in de koude kleren zitten.. Verder heb ik gezwommen, terrasjes gepakt, gewinkeld, je kent het wel, het goede leven :)!
Nog een keer naar White Beach voor een relaxte dag mét live muziek waaronder Brace. Hij kwam zelf pas tegen 00.00u aanzetten terwijl er huisgenoten om 06.00u weer op moesten dus we hebben maar twee nummers van hem gezien maar het was toch een zeer geslaagde dag!
Dan heb ik ook nog wat mooie dingen van Suriname gezien! We zijn naar de vlindertuin geweest; vlinders in alle stadia en er waren ook nog slangen en schildpadden. Echt een aanrader als je in Suriname komt! Etto, de man van Karlijn, heeft een fietsverhuurbedrijf waarmee hij ook trips organiseert, er kwamen fotografen van reisgidsen etc. die ook graag wat bakra’s mee wilden hebben dus we hebben gezellig de toerist uitgehangen en daarbij 20 kilometer gefietst van en naar peperpot, een oude koffieplantage. We staken eerst met de boot de Suriname rivier over en van daaruit fietsten we verder, heel erg leuk want binnen 10 minuten zaten we compleet in de jungle. Kun je het je voorstellen, op de fiets door de jungle? Echt geweldig, tussen de apen, kaaimannen en slangen rustig doortrappen :).

Vorige week zijn we op school weer begonnen, toch wel leuk hoor om de kids weer te zien! Het is voor mij na vandaag alweer weekend en dan zijn het nog maar drie weken die ik hier op school doorbreng, vreemd idee!
Thuis ben ik niet de enige die het huis verlaat, afgelopen zaterdag is Lotte vertrokken en vandaag vertrekt Lilian. Mieke en Jolien vertrekken op 30 april en 1 mei en dan ben ik de volgende op 11 mei. Wat is de tijd toch snel gegaan!
Voor het afscheid van Lotte zijn we lekker met zijn tweetjes naar een saunacomplex gegaan en hebben we een full body relax massage gehad van een uur, echt heerlijk! Daarna zijn we met huisgenootjes en collega’s van Lotte uit eten gegaan bij de Waag, een restaurant dat hier als erg luxe bekend staat. Dat is ook zeker zo in verhouding met andere restaurants maar in Nederland kun je voor de prijzen van de Waag hooguit gezellig een eetcafeetje doen dus het was decadent genieten geblazen!

Ik geloof dat ik de hoogtepunten van de laatste weken nu allemaal genoemd heb, de Havana avondjes en terrasjesmiddagen kan ik beter niet vermelden want dan hebben jullie helemaal veel te lezen;).
Dan nog even een korte vooruitblik; Vanavond eerst salsadansen en daarna lekker uit eten (bij Zus & Zo, wat een verrassing:)). In het weekend ga ik weer lekker relaxen en genieten van het heerlijke weertje, dan nog twee weekjes werken met op 30 april natuurlijk Koninginnedag. Op school gaan we het vieren door een rommelmarkt te organiseren, de opbrengst gaat naar het weeshuis waar ik al vanaf Kerst regelmatig naartoe ga, fijn idee dat ik nu eindelijk echt iets kan bijdragen met behulp van het team en de kids van mijn school!
Van 1 t/m 4 mei gaat het er dan eindelijk van komen, de trip van vier dagen door het binnenland, ik heb er zoveel zin in! Toevallig komt vanmiddag de gids langs zodat wij kunnen afrekenen en dan staat het helemaal voor 100% vast, echt super!
Tja en dan is het alweer 5 mei, mijn laatste weekje op school, dat wordt stiekem wel een traantje wegpinken! Op zaterdag 10 mei geef ik hier mijn afscheidsetentje (bij Zus & Zo, need I say more..:D) en op zondag 11 mei stap ik in het vliegtuig. Met een flinke jetlag kom ik er op 12 mei weer uit en dan is het einde Suriname avontuur maar ik hoop niet voor altijd….

Want….

…..

…..

Omdat ik het hier zo naar mijn zin heb, heb ik een open sollicitatiebrief naar de directie gestuurd. Met een beetje geluk kom ik hier dus in September weer terug voor een jaar, duimen jullie voor me? :D

Tot snel lieve mensen!

Xxx Marleen


  • 17 April 2008 - 08:56

    Tineke:

    Wow Marleen, ziet er allemaal weer geweldig goed uit. Je zou hier ook wel eens met die gekleurde poederbus rond kunnen strooien want alles is hier nog zo bleek. Zou pas echt een lentegevoel geven. Wat spannend die open sollicitatie, ik zal voor je duimen. De kans is dus groot dat je op je terugreis al weet of je in september weer terug gaat. Maakt het afscheid daar minder moeilijk misschien. Ik vind het in ieder geval wel leuk om je weer terug te zien. Nog veel plezier de komende weken en tot gauw. Dikke kus Tineke.

  • 17 April 2008 - 16:11

    Wendy:

    Eerder had ik al een sneak preview van een colourful picture via je mama.
    Neem aan dat de plannen vaste vormen beginnen aan te nemen ivm de aankondiging ;-)

    Tot snel meidje!

    x

  • 17 April 2008 - 17:27

    Karin - Peter:

    Great news girl.Da's pas een mooi eind aan het verhaal.Zien je wel als je weer terug bent .
    Geniet van de laatste weekjes .Dus nog bruiner.Haha
    Groetjes .

  • 17 April 2008 - 20:00

    Ron:

    Nou, tekst weer geprint, kwam ik er achter dat ik de vorige ook nog naar opa en oma moet brengen, oeps.
    Met straks de fotos erbij ga ze vast niet snappen dat je het daar zo leuk vindt :-)
    Maar ik ben wel blij je weer even te kunnen knuffen, dus blij in mei.

    Liefs

  • 17 April 2008 - 20:10

    Mamonique:

    hee madel, wat een feest weer, breng als je hierheen komt maar een flinke lading zon mee.
    hoewel als jij er bent schijnt het toch wel. (effe kleffe)

  • 19 April 2008 - 11:57

    Hans En Ankie:

    hai meisje, nou ik kijk er naar uit je weer te zien ik weet wel dat je binnen "bereik"bent met e-mail en hyves maar zo thuis zijn is ook wel heel prettig . Dat weet ik vooral van jolanda haar diensttijd.Wij wensen je nog heel veel prettige dagen en zullen , als het jouw droom is , duimen voor je sollicitatie. liefs van ons

  • 19 April 2008 - 17:52

    Yvonne S.:

    nou, ik duim voor je hoor, HEEL HARD! ziet er allemaal weer zo heerlijk uit daar!! maarr als je nou teruggaat in September, dan moet je er alvast rekening mee houden dat ik je daar op kom zoeken!

    geniet nog maar lekker verder die laatste weken en dan zien we je snel weer terug!!!!!

    xxx

  • 28 April 2008 - 12:15

    Mamonique:

    nog 14 nachtjes slapen, joho joho

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Die kan ik nu gaan aanpassen natuurlijk, voor de tweede keer naar Suriname maar in dit geval is het echt werken in het buitenland. Mijn eigen klasje, groep 6/7 op basisschool Prinses Amalia. Vooral veel werken dus, maar ook genieten hoor!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 17510

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: