Dat was het dan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu Dat was het dan.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marleen Broek - WaarBenJij.nu

Dat was het dan..

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

07 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Wat een gek berichtje dit, ik weet niet eens hoe ik het moet beginnen. Mijn tijd in Suriname zit er alweer bijna op. Nog 4 nachtjes slapen en dan stap ik in het vliegtuig, ik vind het maar een vreemd gevoel. Ik kan me nog heel weinig voorstellen bij hoe het gaat zijn als ik terug kom, terwijl er waarschijnlijk helemaal niet veel veranderd is. Ik heb in ieder geval genoten van de laatste weken in switi sranan!

Eerst natuurlijk Koninginnedag, op school hebben we een rommelmarkt georganiseerd zoals ik de vorige keer verteld heb. De opbrengst die voor het weeshuis bestemd was, was meer dan ik had durven dromen! We hebben in totaal 700 SRD opgehaald, dat is ongeveer 175€, voor hier nog veel meer geld dan in Nederland!
Meteen na de rommelmarkt zijn Katja en ik langs het weeshuis gereden met de spullen die niet verkocht waren. We hebben ook meteen de opbrengst verklapt en dat kwam goed van pas. We zijn begonnen met het betalen van de energierekening waar ze al zolang mee achterliepen dat ze op het punt stonden om afgesloten te worden. Van de rest van de opbrengst ga ik donderdag rijst, suiker, olie en pampers kopen en afgeven.

En dan de trip, lang verwacht en toch gekomen. Het was echt helemaal fantastisch!! Donderdagochtend werden we met de bus opgehaald en vanuit boskamp zijn we in de boot gestapt. Een uurtje of vier varen was een mooi begin van de trip, mooi uitzicht, zonnetje erbij => heerlijk! De eerste nacht sliepen we in Witagron, een marron dorp. Er was geen stromend water en stroom meer omdat er eerder plunderaars langs waren geweest maar zo back to basic heeft ook wel wat!:)
Vrijdagochtend zijn we rond gaan kijken in het dorp, we hebben ook de school bezocht. Het verschil met Surinaamse scholen in de stad was hier niet zo heel erg groot maar wel erg leuk om te zien! Vanuit Witagron zijn we met de boot naar Kaaimanston gevaren, onze gids ‘papa’ heeft daar een vakantiehuisje zoals hij het zelf noemt dus hij kende goed de weg! Daar hebben we lekker verse kokosnoten gegeten, deze trip stond zo’n beetje in het teken van alles proeven wat we onderweg tegenkwamen, erg leuk!
Vanuit Kaaimanston zijn we doorgevaren naar de Raleighvallen, zo heet het gebied. Het eiland waar we sliepen was het Fungu eiland. Een super uitzicht en lekker baden (douchen dus:)) in de rivier, altijd een bijzondere ervaring!
Zaterdag was de grote dag, we gingen de Voltzberg beklimmen! Voor we aan de voet stonden moesten we zo’n 7.5 km lopen door de bush bush, geen zware tocht want het was allemaal vrij vlak maar toen de Voltzberg eenmaal in beeld kwam was het toch wel even slikken. Erg gaaf maar ontzettend steil. Het was best spannend omdat het rotsen waren, het had geregend dus het was glad op sommige plekken, maar toen we eenmaal bovenstonden (de groep was lichtelijk uitgedund:)) was het echt geweldig. Zover je kon kijken alleen maar bomen, we stonden tussen de wolken, het was haast een special effect uit the lord of the rings:)! De tocht naar beneden was veel minder zwaar dan naar boven, op de terugweg nog even zwemmen bij de watervallen (WOW!!) en toen terug naar Fungu eiland. ’s Avonds traden de Raleigh Boys op, alleen slaginstrumenten: het was een feest! We hebben lekker gedanst en daarna mochten we zelf ook meespelen, echt super!!
Zondagochtend zijn we nog naar de moedervallen gevaren en gelopen, helaas stond het water zo hoog dat we niet mochten zwemmen maar dat was ook een voordeel want daardoor was de waterval nog spectaculairder! Om 13.00u ’s middags zijn we vanaf Fungu eiland met het vliegtuig terug naar de stad gegaan, dat was ook echt helemaal super! Omdat je zo laag vliegt kun je de hele vlucht van het uitzicht genieten, eerst alleen maar bomen en rivieren en later steeds meer huizen. Eenmaal in de stad was het wel weer even acclimatiseren, zo slaap je tussen de slangen en apen en zo rij je weer door een drukke stad.

Over acclimatiseren gesproken, ik heb begrepen dat het bij jullie alweer wat lekkerder weer is, dan is de overgang van een half jaar minimaal 30 graden tenminste wat minder, je krijgt wat je verdient he :). Vanavond de laatste keer salsa, morgenavond de laatste keer havana, zaterdagavond mijn afscheidsetentje en dan is het echt afgelopen. Maar ik blijf duimen dat het niet voor lang is :). En ondertussen kijk ik er ook naar uit dat ik jullie allemaal snel weer ga zien, lieve mensen, het is zover,

TOT VOLGENDE WEEK!

  • 07 Mei 2008 - 13:57

    Mamonique:

    nou dat was het dan, tja dan moet je maar terugkomen. nana ne nana

  • 07 Mei 2008 - 17:22

    Peter:

    ja ,leuk bericht en dat je er binnenkort weer bent ,Effe .Het weer hier is prima kun je meteen aan het klimaat wennen ,Zie je marleen als je er weer bent .

  • 09 Mei 2008 - 07:38

    Lotte:

    Nice is een leuk woord he :)
    Wat een foto's meisje!! Echt super vet!! Maar heb ook zin in dat je weer terug komt, kan ik je een dikke pakkerd geven!
    tot volgende week!!
    ps kusje voor babs :)

  • 10 Mei 2008 - 11:38

    Matthieu:

    lieve marleen, ik had nog niet die nieuwe foto's gezien! wij hadden al een keertje op marleen.nl gekeken. wij komen ook als jij terugkomt, ik alleen heel eventjes matthieu.groetjes van matthieu

  • 11 Mei 2008 - 09:47

    Mamonique:

    hee madel, een goede reis en reken maar op een dikke knuffel! love you!

  • 11 Mei 2008 - 11:46

    Hans En Ankie:

    zo je komt eraan nu zo ongeveer tot ziens in nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Die kan ik nu gaan aanpassen natuurlijk, voor de tweede keer naar Suriname maar in dit geval is het echt werken in het buitenland. Mijn eigen klasje, groep 6/7 op basisschool Prinses Amalia. Vooral veel werken dus, maar ook genieten hoor!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 17503

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: